Découvrez les musées municipaux
Toute l'offre culturelle


  • L'herbier des Conservatoire et Jardin botaniques et ses quelque six millions d’échantillons est un des plus importants au monde. Quant au jardin, il abrite de magnifiques collections de plantes vivantes.
  • Site internet du Conservatoire et Jardin botaniques


  • Le FMAC a pour missions de développer la présence de l’art dans l’espace public et de soutenir les artistes actifs et actives à Genève. Le FMAC gère la Médiathèque, un espace de consultation et de diffusion d’une collection dédiée à l'art vidéo. Le FMAC Mobile, par ses actions de médiation, favorise l’intérêt et la compréhension des publics pour le domaine de l’art contemporain.
  • Page web du Fonds municipal d’art contemporain


  • Avec une collection riche de 25'000 objets illustrant douze siècles de culture céramique, le Musée Ariana compte parmi les grands musées européens spécialisés dans les arts du feu.
  • Site internet du Musée Ariana


  • Les Musées d’art et d’histoire forment le plus grand ensemble muséal de Suisse, avec ses cinq musées et leurs 700'000 objets, sa bibliothèque et ses ateliers de restauration.
  • Site internet des Musées d'art et d'histoire


  • Haut lieu de la réflexion sur les sociétés humaines, le Musée d'ethnographie de Genève, dont les bâtiments se trouvent au boulevard Carl-Vogt propose au travers de ses expositions une variété de lectures anthropologiques des phénomènes sociaux et culturels qui traversent le monde actuel.
  • Site internet du Musée d'ethnographie


  • Le Muséum d’histoire naturelle accueille plus de 250'000 visiteurs chaque année à la découverte des millions de spécimens exceptionnels appartenant au patrimoine naturel qu'il conserve. Unique en son genre en Suisse, le Musée d'histoire des sciences - affilié au Muséum - abrite une collection d'instruments scientifiques anciens issus des cabinets des savants genevois du 17e au 19e siècle.
  • Site internet du Muséum d'histoire naturelle
    Site internet du Musée d'histoire des sciences

Conservation

On a daily work basis, conservation involves both intervention treatments and preventive conservation, as well as the production of condition reports, packing, transporting and installing objects lent or borrowed by the museum.

The fundamental mission of the Ariana’s conservation studio is to preserve the collections and ensure public understanding of them through treatments that respect the historical and aesthetic integrity of the objects.

Conservation work covers several areas of activity:

Monitoring and preventive conservation

Heritage collections are particularly fragile and the museum must guarantee their long-term preservation. To achieve this, it must ensure optimal conservation conditions, even though this is sometimes difficult in a historic building. The role of the conservator is therefore to optimize storage and display conditions wherever possible, and to periodically monitor objects in order to detect any changes in their condition.

Preparation of objects

For temporary exhibitions and external loans, the conservator makes sure that objects are in a condition to be moved and considers how this may be best achieved. They must also check that the proposed display conditions are not likely to damage the items, either in the short or long term. The preparation of objects for display generally involves packing them for transportation using appropriate materials. If necessary, interventive conservation treatments may sometimes be carried out, which mainly involve dusting and cleaning.

Interventive treatments

An object should only undergo interventive treatment once its historical, cultural and artistic values have been ascertained, so that these are not modified by the conservation process. An understanding of the material composition of the piece is vital in order to select appropriate treatment methods. A thorough examination of the object is consequently a prerequisite for any intervention. We place a great deal of importance on the study of its constituent materials, the techniques used and its condition. If required, analyses can be carried out in partnership with specialized laboratories to add to our understanding of the piece. Any conservation treatment of heritage artefacts must meet certain basic requirements: legibility and reversibility of treatment, the stability of the materials employed and their safety for the object. The conservator respects the established international ethical standards.

 

Agenda